Letbane 001 ruller ned på danske skinner d. 23.06.16. Foto: Aarhus Letbane
Første letbanetog til Danmark
04.08.16
Der blev skrevet danmarkshistorie, da en blokvogn d. 22. juni 2016 rullede ind i Aarhus.
På blokvognen stod landets første letbanetog, der nu har taget plads i Aarhus Letbanes nye værksted i banegraven.
Letbanetog nr. 001, der nu er kommet til Danmark, har allerede kørt adskillige ture på producenten Stadlers testanlæg i Velten lidt uden for Berlin.
Og fra sensommeren vil toget i første omgang blive skubbet rundt på skinnerne i Aarhus, indtil kørestrømmen er etableret, så det kan testes med el.
Letbane 001 på grænsen i Frøslev d. 22.06.16. Foto: Torben Liebst
Præsenteret for pressen
Præsentationen af Danmarks første letbane foregik d. 23. juni 2016 kl. 8.00 ved Letbanens nye værksted og Kontrolcenter.
Pressen og en del andre inviterede var mødt op for at overvære at toget blev sat på skinner. Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane I/S, holdt en kort tale og overlod derefter scenen til leverandøren Stadlers folk, der uden problemer fik lempet vognen ned på sporet og ind i den nye værkstedshal.
Derefter var der mulighed for at se vognen nærmere an, men gæsterne måtte nøjes med at kikke ind ad dørene. Det skyldtes at vognen endnu ikke var formeldt overdraget til Aarhus Letbane, og derfor stadig hørte under Stadlers ansvar.
Stemningen var høj hos alle parter, men også lidt andægtig. Alle følte det var en stor dag for den kollektive trafik. Selv Danmarks Radio var mødt op for at lave en direkte sending til DR2 Morgen. (Se link til højre).
Letbane 001 på vej ad E45 gennem Jylland d. 22.06.16. Foto: Torben Liebst
Toget lever op til de høje ambitioner
Stadler er langt med produktionen af de øvrige 25 togsæt, som vil blive leveret løbende frem mod sommeren 2017.
En af dem, der allerede har været med om bord i Danmarks første letbanetog, er netop Claus Rehfeld Moshøj.
Hvordan var den at køre i?
"Første tur var selvfølgelig en stor oplevelse. Der er tale om letbanetog af en meget høj kvalitet, som fuldt ud lever op til vores høje ambitioner for både funktion og design. Vi er meget tilfredse med det arbejde, Stadler udfører, og vi glæder os til at præsentere letbanen for østjyderne i 2017", svarede Claus Rehfeld Moshøj.
Letbane 001 på Ringvejen i Aarhus d. 22.06.16. Foto: Torben Liebst
De i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane er produceret ud fra velkendt opskrift og fordelt på to typer:
14 sporvogne af typen Variobahn
Sporvognen Variobahn, som Stadler producerer i Berlin, er 32 meter lang, har en topfart på 80 km/t og vil primært køre på den nye strækning via Skejby og på strækningen Aarhus-Odder. Togsættet har seks dobbeltdøre og to enkeltdøre, så et større antal passagerer hurtigt kan komme ind og ud.
12 sporvognstog af typen Tango
Stadler producerer sporvognstoget Tango i den schweiziske by Altenrhein. Togsættet, som er 39 meter langt og kan køre op til 100 km/t, skal især betjene den længere strækning Aarhus-Grenaa, hvor den yderste del af strækningen nu også opgraderes til 100 km/t.
Begge typer er produceret ud fra en velkendt opskrift. Variobahn kører i forvejen i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet betjener borgerne i Lyon og Stuttgart. I Bergen er successen så stor at man allerede arbejder på at forlænge alle togsæt, hvilket også er en mulighed i Aarhus.
"Det er vigtigt for os, at vi køber velafprøvede letbanetog af en producent, som kun bruger materialer af høj kvalitet. Det gør indkøbsprisen lidt højere, men vi forventer, at de samlede levetidsomkostninger bliver lavere", siger Claus Rehfeld Moshøj.
Letbane 001 i sving på Søren Frichs Vej i Aarhus d. 22.06.16. Foto: Aarhus Letbane
Glad leverandør og direktør d. 23.06.16. Foto: Helge Bay
De 26 tog koster ialt 773 mio. kr.
I gennemsnit 30 mio. kr./stk.
|
/HB /NW - kilde Aarhus Letbane,
Fotos: Aarhus Letbane (Jens Hasse), Torben Liebst og Helge Bay
Relaterede nyheder:
|